Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval

Wkrótce w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval w Aalborg w Danii rozpoczną się testy metanolu jako paliwa żeglugowego. W ścisłej współpracy z MAN Energy Solutions i innymi partnerami, Alfa Laval zbada możliwość zasilania metanolem czterosuwowego silnika wysokoprężnego o mocy 2 MW - bez modyfikacji i innego paliwa pilotażowego. Testy są trzecim etapem trwającego projektu badawczego finansowanego przez duński EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program).

 

Delivery_methanol_AlfaLavalTestandTraningCentre_800.jpg

Metanol realny dla standardowych silników

Zainicjowany dwa lata temu, finansowany przez EUDP projekt metanolowy jest realizowany przez Alfa Laval i MAN Energy Solutions wraz z Duńskim Instytutem Technologicznym (DTI), Uniwersytetem Technicznym Danii (DTU) i producentem biopaliw Nordic Green. Poprzez wspólne badania, konsorcjum dąży do opracowania systemu paliwowego na metanol, który może być dostosowany do współczesnych morskich silników diesla. Metanol, którego jest pod dostatkiem i który charakteryzuje się czystym spalaniem, jest jednym z najbardziej obiecujących paliw wolnych od paliw kopalnych dostępnych dla przyszłej żeglugi.

“Obecnie, spalanie metanolu wymaga pilotowego zapłonu oleju opałowego" - wyjaśnia Lars Skytte Jørgensen, wiceprezes ds. rozwoju technologii w Alfa Laval Marine Division. "Wymaga to zastosowania dwóch przewodów paliwowych i różnych typów zbiorników paliwa na pokładzie. Gdyby metanol pochodzący ze źródeł odnawialnych mógł być spalany bezpośrednio w standardowych silnikach sprężarkowych, oferowałoby to drogę na skróty do żeglugi neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla."

"Przejście na czysto spalający się metanol będzie kluczowym krokiem w dekarbonizacji branży żeglugowej" - zgadza się Klaus Petersen, Engine Specialist, Performance & Optimization w MAN Energy Solutions. "Dzięki naszej współpracy z Alfa Laval i innymi partnerami projektu, mamy nadzieję znacznie ułatwić statkom wykonanie tego kroku."

Wcześniejsze prace przygotowawcze w ramach projektu

Spalanie metanolu w niezmodyfikowanym silniku Diesla wymaga nowego oprogramowania silnika, które musi zostać opracowane poprzez testy silnika i pracę z modelowaniem spalania.

Wczesne testy tej koncepcji na mniejszych silnikach na Uniwersytecie Technicznym w Danii (DTU), a następnie w Duńskim Instytucie Technologicznym (DTI) dały obiecujące wyniki. Doprowadziło to do przeprowadzenia eksperymentu z metanolem na małą skalę w Centrum Testów i Szkoleń Alfa Laval, z wykorzystaniem jednego cylindra silnika okrętowego o mocy 2 MW..

"Byliśmy podekscytowani tym, jak dobrze przebiegał eksperyment z jednym cylindrem" - mówi Jørgensen. "Teraz jesteśmy gotowi do przeprowadzenia szerszych testów".

Znacząca dostawa metanolu neutralnego dla klimatu

Alfa Laval jest dobrze przygotowana do dalszych działań, ponieważ wyposażyła już swoje Centrum Testowo-Szkoleniowe w Aalborgu, w zbiorniki i urządzenia pomocnicze do pracy z biopaliwami. Zbiorniki zostały przygotowane na wyjątkową dostawę z Nordic Green, który w marcu dostarczył ekologiczny metanol.

"Produkujemy nasz metanol z odpadów, a nie z nowej biomasy" - mówi Bo Gleerup, dyrektor generalny Nordic Green. "Oznacza to, że nadchodzące testy spalania będą neutralne pod względem wpływu na emisję CO2 - dokładnie tak, jak musi wyglądać eksploatacja statków jutra".

Gdy paliwo dotrze na miejsce, pierwszym zadaniem będzie ustalenie, jak obchodzić się z nim na skalę przemysłową. Ponieważ metanol jest cieczą w temperaturze pokojowej, może być przechowywany w zbiornikach bezciśnieniowych. Jednak niska temperatura zapłonu, wynosząca 7°C, sprawia, że metanol jest bardzo lotny, co jest wyzwaniem dla zapłonu poprzez sprężanie. Po dopracowaniu praktycznych aspektów obsługi, w kwietniu rozpoczną się szersze testy metanolu w niezmodyfikowanym silniku.

Koncentracja na paliwach, która wykracza poza silnik

Dla Alfa Laval, testowanie metanolu jest częścią perspektywicznego spojrzenia na krajobraz paliw okrętowych, który będzie się zmieniał z obecnego nacisku na LNG na metanol, a następnie odnawialny amoniak. Mimo, że obecny projekt koncentruje się na silniku, stanowi on praktyczny katalizator dla znacznie szerszych prac rozwojowych prowadzonych w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval. Zakres działalności Alfa Laval, z wyłączeniem samego silnika, obejmuje wiele zastosowań, na które będą miały wpływ przyszłe paliwa.

 

Od redakcji

O Alfa Laval

Alfa Laval działa w trzech segmentach sprzedażowych: energetycznym, morskim i spożywczym i wodnym, oferując swoje doświadczenie, produkty oraz usługi dla wielu gałęzi przemysłu w ok. 100 krajach. Jesteśmy ponadto zaangażowani w optymalizację procesów, tworzenie odpowiedzialnego rozwoju i stymulowanie postępu, będąc zawsze o krok do przodu w procesie wspierania klientów w osiąganiu ich celów biznesowych i zrównoważonego rozwoju.

Innowacyjne technologie Alfa Laval są przeznaczone do oczyszczania, rafinacji i powtórnego wykorzystania materiałów, promując bardziej odpowiedzialne wykorzystanie zasobów naturalnych. Przekłada się to na poprawę efektywności energetycznej i odzysku ciepła, sprawniejsze uzdatnianie wody i redukcję emisji zanieczyszczeń. Dzięki temu przyśpieszamy sukces nie tylko naszych klientów, lecz również sukces ludzi i samej planety. Postępując zgodnie z naszym sloganem Advancing betterTM, sprawiamy, że świat staje się lepszy każdego dnia.

Alfa Laval zatrudnia 16,700 pracowników. Roczna sprzedaż w 2020 roku wyniosła SEK 41,5 mld (ok. EUR 4 mld). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq OMX.