Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval
Wkrótce w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval w Aalborg w Danii rozpoczną się testy metanolu jako paliwa żeglugowego. W ścisłej współpracy z MAN Energy Solutions i innymi partnerami, Alfa Laval zbada możliwość zasilania metanolem czterosuwowego silnika wysokoprężnego o mocy 2 MW - bez modyfikacji i innego paliwa pilotażowego. Testy są trzecim etapem trwającego projektu badawczego finansowanego przez duński EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program).
Metanol realny dla standardowych silników
Zainicjowany dwa lata temu, finansowany przez EUDP projekt metanolowy jest realizowany przez Alfa Laval i MAN Energy Solutions wraz z Duńskim Instytutem Technologicznym (DTI), Uniwersytetem Technicznym Danii (DTU) i producentem biopaliw Nordic Green. Poprzez wspólne badania, konsorcjum dąży do opracowania systemu paliwowego na metanol, który może być dostosowany do współczesnych morskich silników diesla. Metanol, którego jest pod dostatkiem i który charakteryzuje się czystym spalaniem, jest jednym z najbardziej obiecujących paliw wolnych od paliw kopalnych dostępnych dla przyszłej żeglugi.
“Obecnie, spalanie metanolu wymaga pilotowego zapłonu oleju opałowego" - wyjaśnia Lars Skytte Jørgensen, wiceprezes ds. rozwoju technologii w Alfa Laval Marine Division. "Wymaga to zastosowania dwóch przewodów paliwowych i różnych typów zbiorników paliwa na pokładzie. Gdyby metanol pochodzący ze źródeł odnawialnych mógł być spalany bezpośrednio w standardowych silnikach sprężarkowych, oferowałoby to drogę na skróty do żeglugi neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla."
"Przejście na czysto spalający się metanol będzie kluczowym krokiem w dekarbonizacji branży żeglugowej" - zgadza się Klaus Petersen, Engine Specialist, Performance & Optimization w MAN Energy Solutions. "Dzięki naszej współpracy z Alfa Laval i innymi partnerami projektu, mamy nadzieję znacznie ułatwić statkom wykonanie tego kroku."
Wcześniejsze prace przygotowawcze w ramach projektu
Spalanie metanolu w niezmodyfikowanym silniku Diesla wymaga nowego oprogramowania silnika, które musi zostać opracowane poprzez testy silnika i pracę z modelowaniem spalania.
Wczesne testy tej koncepcji na mniejszych silnikach na Uniwersytecie Technicznym w Danii (DTU), a następnie w Duńskim Instytucie Technologicznym (DTI) dały obiecujące wyniki. Doprowadziło to do przeprowadzenia eksperymentu z metanolem na małą skalę w Centrum Testów i Szkoleń Alfa Laval, z wykorzystaniem jednego cylindra silnika okrętowego o mocy 2 MW..
"Byliśmy podekscytowani tym, jak dobrze przebiegał eksperyment z jednym cylindrem" - mówi Jørgensen. "Teraz jesteśmy gotowi do przeprowadzenia szerszych testów".
Znacząca dostawa metanolu neutralnego dla klimatu
Alfa Laval jest dobrze przygotowana do dalszych działań, ponieważ wyposażyła już swoje Centrum Testowo-Szkoleniowe w Aalborgu, w zbiorniki i urządzenia pomocnicze do pracy z biopaliwami. Zbiorniki zostały przygotowane na wyjątkową dostawę z Nordic Green, który w marcu dostarczył ekologiczny metanol.
"Produkujemy nasz metanol z odpadów, a nie z nowej biomasy" - mówi Bo Gleerup, dyrektor generalny Nordic Green. "Oznacza to, że nadchodzące testy spalania będą neutralne pod względem wpływu na emisję CO2 - dokładnie tak, jak musi wyglądać eksploatacja statków jutra".
Gdy paliwo dotrze na miejsce, pierwszym zadaniem będzie ustalenie, jak obchodzić się z nim na skalę przemysłową. Ponieważ metanol jest cieczą w temperaturze pokojowej, może być przechowywany w zbiornikach bezciśnieniowych. Jednak niska temperatura zapłonu, wynosząca 7°C, sprawia, że metanol jest bardzo lotny, co jest wyzwaniem dla zapłonu poprzez sprężanie. Po dopracowaniu praktycznych aspektów obsługi, w kwietniu rozpoczną się szersze testy metanolu w niezmodyfikowanym silniku.
Koncentracja na paliwach, która wykracza poza silnik
Dla Alfa Laval, testowanie metanolu jest częścią perspektywicznego spojrzenia na krajobraz paliw okrętowych, który będzie się zmieniał z obecnego nacisku na LNG na metanol, a następnie odnawialny amoniak. Mimo, że obecny projekt koncentruje się na silniku, stanowi on praktyczny katalizator dla znacznie szerszych prac rozwojowych prowadzonych w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval. Zakres działalności Alfa Laval, z wyłączeniem samego silnika, obejmuje wiele zastosowań, na które będą miały wpływ przyszłe paliwa.
Od redakcji
O Alfa Laval
Alfa Laval działa w trzech segmentach sprzedażowych: energetycznym, morskim i spożywczym i wodnym, oferując swoje doświadczenie, produkty oraz usługi dla wielu gałęzi przemysłu w ok. 100 krajach. Jesteśmy ponadto zaangażowani w optymalizację procesów, tworzenie odpowiedzialnego rozwoju i stymulowanie postępu, będąc zawsze o krok do przodu w procesie wspierania klientów w osiąganiu ich celów biznesowych i zrównoważonego rozwoju.
Innowacyjne technologie Alfa Laval są przeznaczone do oczyszczania, rafinacji i powtórnego wykorzystania materiałów, promując bardziej odpowiedzialne wykorzystanie zasobów naturalnych. Przekłada się to na poprawę efektywności energetycznej i odzysku ciepła, sprawniejsze uzdatnianie wody i redukcję emisji zanieczyszczeń. Dzięki temu przyśpieszamy sukces nie tylko naszych klientów, lecz również sukces ludzi i samej planety. Postępując zgodnie z naszym sloganem Advancing betterTM, sprawiamy, że świat staje się lepszy każdego dnia.
Alfa Laval zatrudnia 16,700 pracowników. Roczna sprzedaż w 2020 roku wyniosła SEK 41,5 mld (ok. EUR 4 mld). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq OMX.